..

Sunday, March 28, 2010

Betul ke..zaman dah maju, dunia dah berubah?


"Cikgu sentuh anak saya, siap cikgu!!"

Itu la perumpamaan bagi orang kita sekarang ni. Anak² langsung tak boleh disentuh, kalau disentuh, habis la cikgu tu. Adakah budak² sekarang makin manja dan mengada²?

Berbeza dengan zaman kanak² kita dulu, kena pukul, rotan itu adalah perkara biasa. Malah kalau tak kena rotan dengan cikgu tu terasa macam luar biasa je kan. Orang cakap zaman dah maju, dunia dah berubah..ye ke?

Dulu, kalau kat sekolah..buat je silap sikit..konpem kena rotan, kene sekeh, kena luku..normal la tu. Datang lambat ke sekolah, kena panggil ngan cikgu. Tak siap keje sekolah? owhh...main merangkak je dari kelas ujung sana ke kelas ujung sini. Terselak kain pun pandai² la cover. Budak sekarang, susah sket nak kena macam tu. Dulu takde pun nak report kat mak ayah, kalau report kat mak ayah, konpem kena luku ganda kuasa dua lak dari mereka. Kata mak.. "Yela, sendiri salah..tanggung la sendiri, tak payah nak ngada2 nak report itu dan ini".

Kebanyakan budak² sekarang lain dah, kena pukul dengan cikgu je..terus sms mak ayah, ape susah..henpon kat dalam poket baju. Anytime boleh report. Ini kan budak² sekolah menengah, sekolah rendah pun dah pandai bawak handphone. Silap² yang tadika pun da pandai pakai fon. Yela..senang kan, balik je tadika..terus mesej mak die "mummy, where r u?"....hahaa.Nak buat cemana kan, dunia dah maju..zaman dah berubah.

Kalau dulu, ibu bapa siap pesan kat cikgu "Cikgu, kalau anak saya degil, rotan je, pukul je cikgu, kami tak kesah pun! Nak ajar die kan". Berbeza dengan sekarang, ada ibu bapa cakap camni kat cikgu "cikgu, kalau anak saya degil,cikgu rotan anak saya..siap cikgu!!". Sudah terbalikkah? Ye..itu lah kenyataan dan tak hairanlah apabila pada hari ni kita terdengar kes "cikgu kena dera"..haaaa. Aku takde pengalaman bab2 camni, sebab aku bukanlah cikgu. Tapi tu la, tak boleh nak cakap ape, DUNIA DAH MAJU, ZAMAN DAH BERUBAH. Dah..stop!!!


22 comments:

sasha* said...

bdk2 skrg manja je lebih.mak bapak pn sama over.kalau dulu mak i cite abg i sampai kene denda mcm2 tp ayah tak penah serang cikgu.sbb dorg respect cikgu.tak mcm zaman sekarang.dunia dunia...

BULLET said...

sebab tu budak2 sekarang kerek memanjang...mak bapak nyer angkare...pastu anak bodoh..salahkan cikgu...padehal gen sendiri yang sengal...kan kan kan

helena's said...

anak tu poyo sebab mak bapak dia mesti poyo jugak.hahahaha kan kan?

Cik aiNa said...

to sasha:

yela..lagi 10 taun akan datang silap aribulan, anak2 ajar cikgu..hahaa

Cik aiNa said...

to bullet:

sokong..
sbb terlampau manjakan anak2 la jadik cmtu.

Cik aiNa said...

to helena's:

mungkin la kot, hahaa

black_mel said...

btul tu kak aina...zaman sy skrng ni ssh...budak2 siap leh report kat peguam la kalau kena pukul..huhuhu...hehe..tetiba rasa muda..kan kak aina..

fiD said...

tak leh watpe kak, salah siapa?

oleh tu, kalu dah ade anak, ingat2la..

suezensuzanna said...

agree with sasha...budak2 skang manje..ape nk sume dpt...pastuh mak bapa zaman skang nih..anak dorg je yg betul...(marah)

Cik aiNa said...

to black_mel:

ahaahaa..yela², saye sudah tua. panggil la kakak aina..

Cik aiNa said...

to fid:

yep..ade anak nanti, sendiri mau ingat la kan

Cik aiNa said...

to suezen:

masing² nak bela anak masing² kan. hurm

Eyriqazz said...

betul2..isteri pun kata begitu..anak murid dah manja dan ibubapa dah over....gto pula kata yerla kot...hik3...

Judiene said...

tu mmg mak bapak yg xnk anak2 dia jd org baik2
abes la anak2 dia
konfem manja terlebih..

Dee Jaa said...

betul~!!
dja sokonggg~

.::WaNiE::. said...

betul betul, dulu2 lg mak bapak kasik cikgu ajo anak,kalau kene marah ke kene rotan ke tak berani pun nak balik rumah nak mengadu kat parents.kene lagi adolah kalau ngadu hehehe

mak bapak skrg dah xkasik dah: p sume xleh :D

ღnurull.mrs21ღ said...

aina.. nurul jd takut nk jd ckgu neh.. aihhh.. dah laa tngl sebulan je lagi..

Cik aiNa said...

to eyriqazz:

cik aina pun kate ..haaa, betol la tu..konpem..

Cik aiNa said...

to judiene:

yep..esok lusa dorang tanggung la sendiri..

Cik aiNa said...

to dee jaa:

yaa..sokong juge

Cik aiNa said...

to wanie:

dulu kena pukul ngan cikgu, x penah pn ngadu ngan mak,

diam² sudeyh..hehe

Cik aiNa said...

to nurull:

xpe sayang..xyah takut.
nurull cuma nak jalankan tugas kan?