..

Showing posts with label ma life... Show all posts
Showing posts with label ma life... Show all posts

Wednesday, September 2, 2009

Tersedar dari mimpi ngeri..

Yayay!! aku dah oke..life must go on..kan,..kan. Sangat kejap masa berlalu, sekarang da masuk ramadhan yang ke-12, da hampir separuh..tapi puasa aku tak penuh pun..uwaaaa. Jenuh nak mengganti nanti.

Since today dah masuk 2nd Sept, ade la dalam beberapa minggu lagi nak raya..yay! Sangat hepi..24hb engage..27hb lak bufday aku. Macam banyak lak benda hepi yang akan berlaku. Itu hanya perancangan aku la, tapi Tuhan yang lebih mengetahui dan menentukan semua ni. Hopefully, semua nyer berjalan lancar. Bulan September bulan kegembiraan la kot..hahaa.Sebab setelah aku tersedar dari mimpi ngeri yang berlaku pada bulan August lepas..macam-macam yang berlaku. 2 bulan kat rumah baru..aku rasa macam 2 tahun..


Peristiwa yang berlaku pada 31 August lepas ialah erm...biarla aku ceritakan since aku pun da ok kan..kawan-kawan pun tak tahu apa yang terjadi, nampak lak macam aku ni tersaiko lebih.
Oke..peristiwa nyer ialah..rumah aku yang sebelom ni ada dalam entry pasal ade orang nak pecah masuk..sekali memang betol terjadi..pada pagi 31 August tu..jam 11.32 pagi..masa tu adik aku nak siap2 pegi keje. Penjahat 8&##%@& tu acu pisau kat leher adik aku..nasib baik dia tak cedera ke ape..tapi kesan calar kat leher die ade sket dan tangan die yang kena ikat tu memang ade kesan la. Pasal gaduh ngan die tu..malam nyer..die keras kepala..nak pindah ngan aku tapi taknak tolak ansur..susah la kan...oke .abaikan!

Dan dalam entry lepas..bulan August juga aku accident..19 August, 2 hari before puasa. Sadis kan? Memang nasib baik tak teruk. Tu aku cakap..pada 1st Sept yakni semalam..aku terase macam baru tersedar dari mimpi ngeri. Aku taknak cemarkan bulan Sept dengan ape-ape kejadian lagi..cukup la! Bagi aku..bulan 9 adalah bulan kegembiraan..dan aku percaya ade hikmah disebalik ape yang terjadi..taknak risau, taknak tension lagi...kite kena kuat..kan kawan-kawan? heeee...peaceeee ***








Tuesday, September 1, 2009

Hadapi dengan senyuman..part 2

Agak lama tak berblogging..
sepanjang 3 hari yang lepas macam-macam yang berlaku,
dugaan yang hebat!

Sungguh..hidup ni tak selalunya indah,

Kalau boleh digambarkan, kepala aku skarang ni memang berkecamuk,
tension, sakit hati..semua sekali..
Tapi aku tahu dugaan ni pun dari Dia,
dan siapalah aku untuk menidakkan setiap apa yang berlaku..
kerana setiap apa yang terjadi..tetaplah terjadi.


Hancur hati aku sebagai seorang kakak apabila apa yang aku lakukan sikit pun tak dihargai,

punya adik yang keras kepala, pentingkan diri sendiri..
cukup menyesakkan akal fikiran.

Kenapalah dia begitu?!!


Di saat-saat dia hampir menemu ajal pun..
dia masih tak sedar akan semua itu..

Aku tidak pernah berkira..apatah lagi merasakan dia menyusahkan aku,

Tetapi bila memikirkan sikap dia yang sikit pun tidak menghormati aku..
langsung aku berubah menjadi seorang yang bukan diri aku.

Ya..kesabaran itu ada tahap dan batasannya.

Dik..kau cukup mencabar kesabaran aku!


Kenapa kau tak ingat pesan arwah abah dik..kanapa?!!
Cukup hebatkah kau sendiri di bumi Tuhan ni, tanpa ayah dan ibu..tanpa saudara?
Bagimu..kekasih itu berharga..silakanlah
Jika kebebasan yang kau inginkan..teruskanlah..
Moga kau sedar dengan apa yang telah kau lakukan.

Jangan hanya disaat kau tersungkur..
kau ingat akan kakak yang pernah kau sakitkan hatinya..

kau sungguh angkuh..pentingkan diri sendiri..
aku takkan lupa tarikh keramat 31 Ogos 2009..
disaat nyawa mu hampir melayang..
kau tega melukakan hati aku..

sungguh tak mengenang budi kau dik.


Semoga Tuhan membukakan pintu hatimu..











Hadapi dengan senyuman..

Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi

Hadapi dengan tenang jiwa
Semua...kan baik-baik saja

Bila ketetapan Tuhan

Sudah ditetapkan

Tetaplah sudah
Tak ada yang bisa merubah

Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini

Bahawa semua yang terjadi

Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

Hadapi dengan senyuman : Dewa

Sesungguhnya...dugaan itu adakalanya cukup menyakitkan,
Tapi tak ada guna untuk meratapi
apatah lagi untuk menyesal dengan apa yang telah terjadi.

Dik..semoga engkau mengerti...









Thursday, August 20, 2009

EksiDen...

Semalam buat pertama kali dalam hidup aku accident..2 kali lak tu.
Kejadian berlaku kat traffic light LRT Jelatek tu.

Dah pagi-pagi, jalan mesti jem kan..manusia kat KL ni berebut-rebut nak gi keje,
macam la dorang je nak gi keje kan..aku x keje la..wth..
Normally, pagi-pagi mesti ade abe polis duk jaga kat traffic light tu..
tetibe pagi semalam ..xde lak.

Nak dijadikan cite..bile dah lampu ijau, aku jalan la..nak ke kiri..x pasan lak ade kete kat depan..x lepas owh..terus terciom montot kete die..perghhh!! Menggigil satu badan wa cakap lu..panik, gelabah x payah cakap la. Manusia-manusia yang berebut nak gi keje tu..pandang-pandang jeling-jeling la kan..rase cam nak cucuk je bijik mata dorang biar terkeluar! stupid!~

Bile dah kena tu..abe tu trus park kat tepi..kete aku duk mencapub kat tengah-tengah jalan tu la kan. So, dengan cukup rase bersalah nyer aku pun park kete blakang kete abe tu..kuar je tengok bumper kete aku da calar..kete die jugeee. Seb baik xde kemek-kemek. Abe tu tanye.."so, how? u nak report ke..i nak report?" ewah-ewah..kemain ko kan...kire mudah2..! Aku of cos la xnak report dowh..dah la lesen P..skang kan ade mata demerit segala tu..xnak la record buruk kan..ngeee~ poyos! Aku settle elok la ngan abe tu..cakap nak bayar die nyer repair kan..pastu da oke..we all blah aa.

*cenggini la rupe kete aku ngan kesan calar akibat terciom montot kete nissan sentra milik abe tu

Aku pun dengan buat-buat macam xde ape..meneruskan niat untuk park kete kat lrt nyer parking tu. Mase nak masuk jalan nak parking kete tu..jalan kiri kanan orang duk park kete baiikk punyer! Sebab every wednesday..kat situ ade pasar..ape punyer stupid la manusia-manusia itu. "Ko nak jimat punyer pasal, ko halang jalan orang kan..?" BANG**G!! Aku nak masuk belah kanan..da tengok kete dari depan nak jalan..aku nk bagi la laluan..sekali..srappp! bergesel ngan kete kat tepi..baik nyerrrr die duk park situ kan. Aku pun kuar aaa,..skali tengok owner die pakcik dalam umur 50++ camtu la kot. Die cakap ape tau...

"ni saye x suke kalau pompuan bawak kete..ni la yang saye takut..cemane la awak bawak kete..awak kelam kabut..awak nak pegi mane masuk jalan nie..sini kan xleh masuk!!!"

STUPID punyer manusia!
mulut ko tu kan..cam longkang kot.
Die la yang x berape nak skolah..
aku bukannyer bodoh sgt kot..aku tau jalan tu bukan ONE WAY!! aku xde nampak sebarang tanda amaran ke hape ke.
aku pun menjawab la..

"eh pak cik..kat sini tiap-tiap hari saye lalu..xde ape masalah pn..memang bole lalu pn jalan nie..jalan saye"
*dah ko tu bangang pegi parking kete kat sini apsal??* aku berkata lam hati je la kan..sebab pikir kan orang tua...heeee~
pastu aku pun cakap la..pak cik pegi la repair..nanti saye bayar..
*ceh..cam kaya lak aku kan..

Tapi die ngan belagak nyer mintak rm100...sket kot calar kete die..skali polish ilang la. Suke suki mintak aku rm100. Aku pn cakap ..skarang xde la pak cik..malam ni ke..sok ke saye bagi la. Pastu die cakap ok la..die mintak no fon.
Mase duk tukar no fon tu sempat lagi die cakap..

"kang bagi no fon,..awak lari lak"

ape ke budus punyer ayat..ayooooo~
bikin darah aku mendidih jer orang tua neh.

Aku malas nak cakap banyak..terus blah la..pegi park kete. Tapi seyes beb..x bole nak pegi keje..gigil satu badan..aku nanges la kejap lam kete,,.tunggu ayie datang..da cite kat die sume..ayie la settle ngan abe ngan pak cik tu. Abe tu oke sket..sporting..pak cik tu la banyak songeh sket.

*ni lak kesan calar dan kemek sket akibat pergeseran ngan kete Gen2 milik pak cik poyo tu


Aku pun relaks sket aaa.

...................................................................

Malam nyer jumpe abe tu..calar kete die sket je pon..bakal pak mertua datang aa usha-usha kete abe tu..settle la..sabtu nie pegi bengkel. Aku pun telek2 kete aku..teringat kat spray polish tu..aku pun suh la ayie polish..ilang la calar2 tu..wahahahaa..sangat syokk!! X rugi aku beli mahal-mahal.

Abah cakap ..ops bakal bapak mertua cakap..

"ini la namanyer pengalaman..kalau kite x kena camni..kite xkan rase..dan xkan ade pengalaman..bile berlaku lagi, at least kite tau ape yang kite perlu buat..x perlu panik..just relaks..tenangkan fikiran..park kete tepi dulu..bile da oke..baru pikir ape nak buat.."

.....ngeee...nasihat tu memang cukup buat aku terharu..walaupun abah sendiri da xde..tapi ade abah orang lain yang prihatin pasal kite pun kire oke la kan... =(

Cerita pasal accident ni ngan pecah rumah tu..x sampai pun ke pengetahuan mak aku..sebab aku xnak die risau..mak ade darah tinggi..walaupun terpaksa berahsia camni..tapi sume ni untuk kebaikan. Dulu abah pergi pun sebab darah tinggi jugak...hurm.

Ade pengajaran di sebalik ape yang berlaku..

1. Malam tadi ayie puyer kawan accident jugak,..tapi meniggal dunia. Aku syukur sbb aku accident x teruk..aku sehat walafiat..syukur sangat.

2. Naik kete x penah pun nak baca doa ke ape..tp start td da hari-hari berikutnya..aku akan ingat.

3. Dua hari lepas aku gatal-gatal cakap kat ayie..nak ikut die gi seremban wat kije..nak mintak MC ngan bos. Sekali memang betol aku dapat pegi Seremban, tetapi sebagai gantinyer,,aku accident..amek Emergency Leave.

Lagi satu..x payah la mulut tu cam bagus sangat dok kate pompuan bawak kete lembap la ape la..eh!! korang kena ingat kitaorang sebagai pompuan x mintak pun accident ke hape ke kan..dah benda nak jadi..bukan x berhati-hati pun. Simpang malaikat 44..aku xnak jadi camni. Kalau nak accident..x kire la ko jantan terhebat kat malaya ke..artis ke, mude ke tua ke..pompuan ke laki ke..kaya miskin ke..tetap berlaku jugak. Jangan la pandai nak tunding jari. Tuhan tu adil oke..jangan duk berlagak sangat. Kalau dah terer bawak kete 20 tahun da pun..kalau da takdir kite..accident..terus meninggal..tetap x boleh elak jugak kan.

Kesimpulannyer..jaga la diri masing-masing. Hari ini hari orang lain, mungkin esok lusa hari kite. Maka sentiasa la berhati-hati.

Sesungguhnyer kalau ape yang dah ditakdirkan terjadi..maka jadilah ia.
KUN FAYAKUN
..













Tuesday, August 11, 2009

Pecah rumah..



House Break a.k.a PECAH RUMAH..
wakakakaa~



Pernahkah umah aina dipecah? Umah aina hampir-hampir kena pecah tau. Ari sabtu yang lepas, biase la kalau dah weekend, memang tak sah la kalau tak tido lebih-lebih. So, tengah-tengah duk layan mimpi tu..tetibe adik aku msg.. "
cik..hati-hati duk kat umah, umah sebelah ni ade orang nak pecah masuk"...mase tu dalam kol 8.30pagi camtu la. Adik aku nie keje shift...die baru kuar pegi keje..

Jadi dengan segala yakin nyer, aku pun wat-wat tak tau la kan..di hati memang la ade sikit takut..tapi dah rumah sebelah, bukan umah aku..lepak je la kan..hahaa

Lepak punye lepak dalam bilik, ade la si apek ni datang nak pasang astro..aku pun oke la..die try nak pasang, die cakap tak boleh nak pasang..umah tinggi sangat..memang bengang la aku kan, sikit punye excited neh. Dah die cakap camtu oke la.

Aku pun, nak siap-siap turun bawah...nak gi lunch..tengok-tengok pintu depan cam da kena kopak,..giler ah! Baru la aku rase serammmm..yang amat! Rupe nyer, umah aku yang nak kena pecah masuk...uwaaaa.

Dah malam, adik aku balik..baru la die cite hal betol..umah kitaorg yang terlibat tu..akak umah sebelah cakap die nampak skru driver kat depan umah kita orang..pastu lagi, pagi tu akak tu punyer bf nampak ade orang kuar ikut tingkap bilik ktaorang. Bilik aku ni cam ade balkoni..tapi da siap ade gril ngan mangga dah,,tapi aku tak tau cemane die boleh panjat owh..tingkat 10 tu kot..memang berani mati ah die tu!

Before this, memang ade orang penah mengintai ..ikut balkoni tu la..orang yang same kot. Aku hairan bin ajaib la kan..cemane die boleh panjat..tinggi tu...hurmm..

Aku pun ape lagi..malam tu memang tak berani nak balik umah laa..housemate lagi 3 orang balik kampung..aku pun jadi la musafir di angin lalu..tido lam kete weh!! hahahahaa...lagi naya adik aku la..dah la baru balik keje kol 10..turut serta tido lam kete..kat stesen minyak. Yang jadi pak guard nyer..encik ayie la kan,..sape lagi..ngeeeee.

Haa..sebelom tu..kire minggu lepas la..mak aku asek duk msg tanye kabar..tak lalu nak makan sebab risaukan kitaorang nie la..rupa nyer memang bersebab la kan..naluri ibu memang dekat ngan anak-anak..

Lagi satu..masa kitaorang pindah hari tu..tengah duk angkat-angkat barang masuk dalam lif..ade la makcik ni..pkai jubah hitam..rambut nyer yang gerbang tu dilepaskan...raut wajahnyer yang tak berape nak senyum tu..tegur kitaorg. Die tanye "baru pindah ke? hati-hati..kat sini banyak kes..pecah rumah dan etc..etc" ...bile die kuar je dari lif..aku pun cakap kat encik ayie.."b,.mak cik tu cam bomoh kan?" hahahaa. Maaf mak cik andai saye tersilap. Sekarang baru la aku teringat balik mak cik tu..bile ingat tu..memang serammmm la kan..eeeee. Coz awal-awal pindah pun orang da bagi signal..peringatan la tu kot

Aku sekarang tengah berkira-kira untuk berpindahhhhh...lagi













Tuesday, July 21, 2009

Myspace oh Myspace!!!


Myspace? ya,.dulu aku memang agak addicted ngan menda alah nie,tapi skarang tidak lagi.
cintaku beralih pada blog "dia aina" lak. Maybe ramai antara bloggers kat luar sane yg ade myspace..kan2?
some of them..cakap penah ternampak aku la ape la..ngehehe.ye la tu kot. Mane x nyer, aku join myspace since may 2006..until now

Recently, aku ade terase nak delete myspace neh,cam da bosan..aku tak layan sgt da..lagipun myspace sesuai utk mereka2 yg still mude belia,cam aku umur da meningkat,some more..aku pun da nak tunang kan..memang tersangat la tidak sesuai. En.ayie ade gak suruh delete..tapi aku cakap.."nanti dulu la"..hehe.sbb..syg tau ngakk..nak delete neh..bukan ape..ramai gak bestfren aku jumpe kat myspace..

Tapi disebalik tu ade gak kisah duka..sakit ati..dan sewaktu dengannyer pasal myspace neh..
oke..aku cite yg best dulu la kan..

aku jumpe ramai kawan2 kat sini..antaranya :

- ynaaohynaa


one of da blogger yg bole dikire glamer ..hehe.
aku da lame kenal die..
she's nice..kitaorg dlu salu lepak same, bertukar2 cite, mcm2..
skarang die da tunang..nak kawen da pun..
"darl..i pray 4 ur happiness..mmuahh"

aku juge jumpe gule2 ati ku kat sini :

-en.ayie



die ngorat aku ngan satu ayat je
"sombong nyer cik aina kite.."
hahaaa..
tapi itu dulu oke..skarang ayat tu tidak boleh diguna pakai lagi..
coz hati ini sudah tertutup rapi utk di ngorat..lalala~

Dan ape yang x bestnyer..klo kena serang ngan gf org..cakap kite kaco bf die la, ape la..saiko je! mcm la bf die hensem sgt, aku nak terhegeh2.ceitt!!
lagi yg aku xkan lupa..ade satu minah ni cam saiko marah2 aku, tapi duk cite blakang..tapi xde pun berani nak face to face ngan aku..hahaa..
macam2 perangai budak2 myspace neh..
ade yg ok..mmg ok sgt la..bole jadi dibuat kawan.
kalau yg K.O tu xyah cakap berlambak jer.
so..conclusion nyer..pandai2 la cari kawan, sebab orang ni bermacam2 jenis..
sometimes..ade jugak yg kuar dengan "pakej lengkap"!!
sekejap boleh jadi "baik giler"..dan kejap lagi boleh jadi "jahat giler".

lagi satu..bile cite pasal jantan2 yg aku kenal yg tak kurang saiko nyer..
bile kite tolak cinta die la kan..
cam s**L je die wat kite,
fitnah la..jadi batu api la..macam2.
so..juz be careful okeh.
aku selalu jumpe orang spesis camni.

Bile dipikirkan balik..persetankan la mereka2 yg tah ape2 tu..coz ramai kawan2 aku pesan xyah la delete myspace nie, biar je camtu..so..for da moment, ngan rase was-was nyer aku pn decide xnak delete la..
..later on..klo cam da confident nak delete..aku delete je la tanpa was2.
hahahaaha~

bebelan ku tamat disini..daaa!

P/s : no sentap2 oke..







Monday, June 22, 2009

Fathers Day..


selamat hari bapa?
ya,,itu mmg untuk mereka yg masih punya bapa..
serius ..bile terbaca blog kwn2 yg celebrate hari bapa..
even wish skalipun..aina rasa sedih,
sepanjang hayat abah..x penah sekalipun aina wish kat abah,
sungguh..kalau dpt diputarkan waktu,
nak je aina buat semua tu..tp apakan daya...
abah dah pergi menemuiNya,
sekarang aina cuma ade umi, mmg aina cuba lakukan yg terbaik utk umi,
balas jasa umi..buat dia hepi..
arghhh..rite now..serius rase cam nak nanges,
air mata dah bergenang da nie..erm..cemane nie..hurm

kepada kawan2 yg masih punya bapa,,hargai mereka ok..
mereka x harapkan banyak,
cukup sekadar ingatan dari anak2,
jangan sampai mereka dah tiada,
baru rase nak nyesal..nak putarkan waktu sume tu..
mmg x dapat la kan..

sejujurnya,,andai abah masih ade,
aina nk peluk abah..aina nk cakap aina sayang abah sgt2,
aina nk balas jasa abah.
thanx 4 everything..thanx coz besarkan aina menjadi anak yg baik,
dan berjaya mencapai ape yg aina inginkan..

abah..damailah abah disana..
aina sentiasa mendoakan roh abah aman bertemuNya,
berjumpa kita disana ya abah..
kerana kami semua juga dalam perjalanan menemuiNya..

............................

Wednesday, June 17, 2009

Puasa..& Dugaan Nyer

woahh..x agak2 entry kali neh..
sal puasa & raya..

sape x abes ganti pose lagi angkat tgn?
jgn ngelat..hehehe

tp aku bkn nak cite sal puasa & raya oke..
ni nak cite sal dugaan di hari cik aina berpuasa..hurm

ekceli..td aku bengang ngan makhluk tuhan nie,
xtau la ape masalah die,

da la mintak tlg org..tp nak wat blagak cam pndai..

klo rase diri cam da terer sgt..ko wat la sendiri,
menci gilerrrr...ngan auditor yg ntah ape2 tu.
konon die senior aku heran la?

sket pn x heran oke!!
nyampah lg ade la..
da la mencabar kredibiliti aku sbg sorang "akauntan" WANNABE neh..hahaa

lom ckup syarat nk jadik akauntan..
acc exec je.

tp ayat die tu cam nak ckp aku neh x pndai wat akaun..
ko die ade depan neh,..mau saje aku lempang beliau.

tp dr segi cara nyer,.menampakkan beliau takut ngan aku..wakakaka..
siap ckp "cool down aina..cool down"..ahaaaa..
tau takot..kte tgk sape lagik terer!

itu saje utk ari neh..

ksimpulannyer : x elok2 marah2..kurang pahala puasa..hehe

Monday, June 8, 2009

GaTaL nak KaWeN



anggun kah daku? jawapannyer xtauu..

last weekend aina attend satu wedding neh, kat pndan indah..x kenal pn sape org tu, En.ayie ajak..ikut je la..lgpn aina mmg jenis pntang di ajak..kire ikutttt je..hahaa.
..kwn die yg kawen kott..


bile tgk je si pengantin tu kan..aduhaiii..sumpah rase cam nak kawen gak..pkai cecantik,jalan terkedek2..control2 sket..
da la pkai baju kaler pepel..same cam kaler baju aina..saje je dorang tiru..erk..ape2 pn jadik pengantin mmg best2. ni yg rase x sabar neh..nak gtau en.ayie suh masuk minang cepat2..cik aina nak kawen! hahahah..

~senget ko aina! ~