..

Monday, March 22, 2010

Pantang larang ciptaan manusia...patutkah?

Dalam dunia yang serba moden dan canggih sekarang ni, orang kita masih mengekalkan petua, adat dan pantang larang yang harus diamalkan. Tapi, sejauh manakah kepercayaan kita kepada pantang larang ni? dan sejauh manakah kesan pantang larang ni di dalam kehidupan kita? Tidakkah kita lebih percaya kepada Qada' dan Qadar daripada pantang larang ciptaan manusia...anda sendiri la yang boleh menjawabnya.

Orang cakap, jangan jadi pengapit..nanti hilang seri masa kita nak kawen dan lagi satu jangan jadi pengapit, nanti susah nak bertemu jodoh..apekah? Nak percaya ke idak? Kalau orang tu tak pernah jadi pengapit, tapi still tak bertemu jodoh jugak cemana tu? Semua tu kita yang merancang, tapi Tuhan yang menentukan..betol tak kawan²?


Berbalik kepada petua ni, ade orang tak kasi adik aku jadi pengapit untuk majlis nanti sebab kata beliau .. " kalau jadi pengapit, nanti lambat nak bertemu jodoh"..ape tuu??? rasanya takde kena mengena kot dengan jadi pengapit dan jodoh. Mana la tau, kalau jadi pengapit lagi cepat bertemu jodoh sebab mata semua tertumpu pada pengapit, silap² haribulan..semua makcik² yang datang tu berebut ² nak buat menantu kannn? Takpun pengapit nanti lebih glam daripada pengantin.




saje nak tunjuk gambar adik aku..haha



Pesan aku kepada adik .. " kau bagitau 'orang' tu, aku setaun yang lepas jadik pengapit kepada mak sedara kita tu ha..kau tak ingat ke?". Baru la adik aku jawab "a'aa kan, lupa lak..kau baru jadik pengapit, tup tup nak kawen" Lagi..sambung beliau "kalau ade jodoh tak kemana kan cik, tu semua kan keje Tuhan". Lantas aku menjawab.."haa, pandai pon!!".

Jadi, kesimpulannya di sini..petua dan pantang larang yang baik boleh la kita ikut tapi kalau petua dan pantang larang yang boleh memesongkan akidah kita, dan membuat kita lupa pada Pencipta elok la kita elakkan.
Soal jodoh ajal maut, bukan kita yang tentukan. Pesanku kepada diri sendiri juga, "aku hanya merancang, Tuhan yang menentukan". Semoga Tuhan permudahkan segala urusanku. amin.




54 comments:

Hazzy Ishak said...

aha
penah dengar jugak
skrg zman moden
org dah tak heran itu semua

Imz Jentayu said...

lawa adik akak...
betul 2 kak,kakak imz semua cepat kahwin pas jadi pengapit..pantang larang dah berubah pe..hehe

a d r e y n i e e l i s y a said...

haha..
lucu bul mitos org tu yunk..
sapa jd pengapit,
lmbt temu jodoh...

ntah pa2 ntah...

Irs said...

Happy Upcoming Wedding ;)

btw,adik Kak Aina cun.knfem ade yg msuk minang nnt.hee

Nur Aainaa Khairunnisa said...

tapi kan cikAina...yang selalu aainaa dengar kalo jadi pengapit ni cepat jodohnya....=)

Ejamaria said...

bukan ke slalu nye yg jadi pengapit mmg org bujang? mana ade amik makcik pakcik jadi pengapit... tak berseri la nnt pengantin...

✿bieyra dhamira✿ said...

cun la adik kak aina..huhu(lari topik)hahaha

makdara terdiva said...

comeynye adik die..wiwittt..

akak nak jd pengapit bole x?? ala..bole la eh..bolela..plzzzz

Zumie said...

comel adik u

sasha* said...

pantang larang kalau smpai jd syirik pun tak boleh pakai gak.lawa la adik u yang :)

Cik aiNa said...

to hazzy:

yep..orang buat dgr x dgr je kan

Cik aiNa said...

to imz:

tu la..akak pn da bertemu jodoh ni, taun lepas br jadik pengapit.

Cik aiNa said...

to adreyni:

tau xpe yang..xleh nak caya sgt ckp orang2 tua..hehe

Cik aiNa said...

to Irs:

tu la..jgn kalah si pengantin suda la..hehe

Cik aiNa said...

to Aainaa:

yeke? haa..klo cenggitu jom semua jadi pengapit, mesti cepat bertemu jodoh..hee

Cik aiNa said...

to ejamarina:

kalau amek makcik..makcik mesti pelik je kan..haha

Cik aiNa said...

to bieyra:

x lari topik cuma menyimpang je..ngeee

Cik aiNa said...

to makdara:

makdara terdiva kan,,harusla boleh. i nak pengapit yg anggun²..haha

Cik aiNa said...

to zumie:

akak die comel x?

Cik aiNa said...

to sasha:

btol tu yang..dgr boleh, caya xleh..kan.

aik..semua puji adik i je..akak die cane? hahhaaa

Nur Aainaa Khairunnisa said...

itu yang aainaa dengarla...tak penah plak makcik² tak kasi jadi pengapit takut lambat jodoh...uhuhuhuu...;p

Cik aiNa said...

to aainaa:

hahaa..yep², xleh caya sgt. masuk telinga kanan, kuar telinga kiri bole la kan.

Nur Aainaa Khairunnisa said...

yup! sebab seme tu bukan kita yang tentukan....semuanya dah tertulis sejak azali....cewaaahh!!! ^_^

Hajib said...

biasalah kan orang melayu hidup penuh dengan pantang larang... jangan sampai memesongkan akidah.. tu yg plg ptg..

enyheartsdiamond said...

adik cik aina cun mcm cik aina :)

cik EPAL said...

adik ke tu?? ingatkan aina tadi :)

cik EPAL said...

adik ke tu?? ingatkan aina tadi :)

ElyaElmo said...

elya pernah dgr gak..tapi ade jee org jadi pengapit, akhirnya kawen gak die. Tu la, bukan kuasa kita nk ckp mcm tu...

Miss ... said...

aku pun x suka ikut adat hehe

BeaN MorENo said...

hm...tumpang tanya adik cik aina tu dah berpunya ke blom???hak3

Cik aiNa said...

to Aainaa:

setuju ngan aainaa

Cik aiNa said...

to hajib:

yep..agak² yg mane tak patut tu xyah la ikut

Cik aiNa said...

to eny:

die cun sikit..aina cun byk..ahhaa

Cik aiNa said...

to cik epal:

nape cik epal..same ke?
hee

Cik aiNa said...

to elya:

ape pun kte yng merancang..Tuhan yang tentukan..

Cik aiNa said...

to miss...:

hik3..main belasah je sume kan

Cik aiNa said...

to bean:

ade bf..tp blom berpunya..hehe

black_mel said...

haha...cik aina special kes...jadi pengapit pastu setahun lepas tu terus kawin...tp..sebenarnya adat dan pantang larang ni dah sebati dalam hidup masyarakat kita...

♥Atiqah♥ said...

teringin nak jadi pengapit.. hehe..
tapi ada org lain pulak ckp 'xley jadi pengapit labih dari 3 kali' nanti lambat jdoh.. xtau la btul ke x.. kdg2 org yang ckp tu jeles sbb dia xley jadi pengapit.. keke

Cik aiNa said...

to black_mel:

haa..tu la, jadik pengapit pastu trus bertemu jodoh.ahaa

Cik aiNa said...

to atiqah:

owh..camtu lak ea?
xleh jadi pengapit lebih dr 3 kali?
isk..

classy babydoll said...

comelnye adik..

saya rasa pantang larang ni direka utk mengelak berlaku sesuatu.

tp tak tau la betul ke x..

Allah yang Maha Berkuasa..
Semuanya datang dari Allah SWT.

Nana said...

saya sangat suka ayat yang last yang kale merah itu hahahah i likeee

Melz said...

adik ke? boleh kenal kat aku ke weh miahaha

cybernetic88 said...

yup2 sngt btul tu. kim slm kt adik. hahaha. lawa =P

Cik aiNa said...

to classy:

yela..dorang nak elakkan menda buruk tp mungkin ayat yg digunakan je agak x elok..kan

Cik aiNa said...

to Nana:

ahhaaa..aina pn suke jugak

Cik aiNa said...

to melz:

xmau ah. xmau kau jadi adik ipar aku..wakakaa

Cik aiNa said...

to cybernetic:

boleh..takde hal..hahaa

~C.h.E.n.T.a..L.y.a.A~ said...

karut je tu..
saje nak tkt2 kan...

hehe

neway
adik ngn kakak same2 cun..
caya la..

Melz said...

ala kalau dah jodoh :) miahahaha

Nurul Harun said...

hai cik aina. hehe.

yg nurul selalu dgr la, kalau jd pengapit ni, tak lama lagi akan bertemu jodoh. hahha. tatahu la betul ke tidak. :D

ZACK ENTRY said...

pantang latang tak patut pon..jangan percaya sangat..yang penting niatkan DA?kan?kan?=)



DA kawen sebab DA nak kawen kan??kan?kan?hehe


yang lain tu tak kawen sebab dieorang tak nak kawen lagi la tuh..=P

Syahrul Iman said...

x pernah plk dengar pantang larang pasal jd pengapit tu..tp apa2 pown, jodoh dan ajal maut tu semua tuhan yg tentukan :)